Marmara 3. Kamp & Karavan ve Doğa Sporları Fuarı, Anadolu Expo Fuarcılık tarafından 21-25 Eylül tarihlerinde Marinturk İstanbul City Port ev sahipliğinde hem karada hem deniz üzerinde yapılacak. Fuarın karavan pazarında önemli bir ticaret hacmi yaratması bekleniyor. Pandemide izole tatilin gözdesi olan ve ihracatını 3’e katlayan, Türkiye içinde de satış rekorları kıran karavan sektörü fuarda buluşuyor. Fuarda her ihtiyaca göre, değeri 50 bin TL ila 20 milyon TL arasında değişen 200’den fazla karavan sergilenecek.
50 BİN KİŞİ BEKLENİYOR
Fuara 50 binin üzerinde kamp, doğa ve outdoor tutkunu bekleniyor. Pandemi sonrası güvenli tatil tercihi olarak öne çıkan karavanlarda da 2021’de satış patlaması yaşandı. Yüzde 400 artan karavan satışlarına üreticiler yetişemedi. Pandemide sektörün ihracatı da yüzde 279.6 arttı. 2020’de 3 bin karavan ve motorkaravan üretilmişken, 2021’de bu rakamın 10 katına çıkması, sektörün ihracatta büyümesi de sektörü önemli bir noktaya getirdi.
TALEP DEVAM EDECEK
Pandemi riski devam ettiği sürece karavanlara olan ilginin devam etmesi ve pazarın da yüzde 150 büyümesi bekleniyor. Şu anda talep fazlalığından dolayı bir karavanın en erken 1 yılda teslim edildiği kaydedilirken, aynı zamanda yurtdışından da çok fazla talep geliyor. Türkiye’deki üreticiler aynı zamanda Avrupa’nın karavan alanında eksik kaldığı noktalarda ciddi bir tedarikçisi konumuna geldi.
RAKAMLARLA KARAVAN PAZARI
■ Türkiye’de 2020 tahmini karavan sayısı: 120 bin.
■ 2020 yılı tahmini satış: 650 adet ithal karavan ve 3.200 adet yerli karavan.
■ 2021 yılı tahmini hedef: 3.200 ithal karavan ve 11.400 adet yerli karavan.
■ Tahmini karavan üreticisi sayısı: 280.
ARACI ÇEVİRME 30 EURODAN BAŞLIYOR
Fiyatlar hakkında bilgi veren Anadolu Expo Yönetim Kurulu Başkanı Sadettin Haymana, sıfır araç ya da sıfır araç alıp onu karavana yaptırma maliyetinin 30-35 bin euro olduğunu söyledi. Haymana, “Sıfır yapılı vaziyette bir karavanın maliyeti ise 100 bin euro dedi. Türkiye’de pazarın büyüklüğünün 250 ila 300 milyon dolar olduğunu kaydeden Haymana, iki yıl içinde pazarın büyüklüğünün 600 milyon dolara çıkmasını beklediklerini kaydetti.
AVRUPA’DAN BÜYÜK TALEP
Türkiye’de sektörün sadece yurtiçinde değil, ihracatta da büyüdüğünü ve Avrupa başta olmak üzere birçok ülkenin önemli üreticileri haline geldiğini anlatan Sadettin Haymana, şöyle devam etti: “Böylece hem kiralama hem de sanayi tarafından şirketler oluştu. Özellikle doğal güzelliklerin olduğu bölgelerde bir altyapı süreci başladı. Örneğin Karadeniz’de başlayıp, Doğu Anadolu ve Güneydoğu’ya ya da Akdeniz’e uzanan birtakım rotalar oluşturulacak. 10-15 günlük gezi imkanı sunulacak. Böylece yeni bir turizm alanı oluşturulacak.”