DUYGU ERDOĞAN – Türkiye, güçlü büyümesinin arkasında ihracattan daha fazla destek almaya odaklanırken, bu kapsamda daha fazla firmanın ihracatçı olması için hedefler var. Her bir üreticinin ürettiğini ihraç edebilmesi ve bunu katma değerli şekilde sağlayabilmesi; firmanın sürdürülebilir ve kurumsal yapısını desteklerken, aynı zamanda ekonomiye katkı veriyor.
Toplam ihracatın yüzde 40’ı KOBİ’ler tarafından gerçekleştiriliyor ancak halen ihracatçı olmak isteyen fakat yol haritalarını belirlemekte zorlanan pek çok küçük ve orta ölçekli firma var. Nereden başlanacağı, mevzuatlar, destekleme programları gibi pek çok soru ve düzenleme küçük ve orta ölçekli firmaları güç durumda bırakabiliyor. Bu kapsamda KOBİ’lerin yol haritasını şekillendirmek adına Ticaret Bakanlığı ve Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin yanıtlarıyla yazı dizimizde bu ilk adıma destek veriyoruz… Dizimizin ilk bölümünde KOBİ’lerin ihracatçı olmak için yapmaları gereken ilk işlemlere odaklanıyoruz.
Teknik destek ‘kolay’laştı
İhracatta ilk kayıt işlemlerini tamamlayan firmalar, stratejilerine göre çizdikleri yol haritasına uygun faaliyetleri gerçekleştirmek için Ticaret Bakanlığı tarafından geliştirilen Kolay İhracat Platformunu (https://www.kolayihracat.gov.tr/) kullanarak teknik destek alabiliyor. İhracat desteklerine ilişkin https://kolaydestek.gov.tr/ adresinden detaylı bilgiye ulaşılabiliyor.
İlk aşamada kayıtlarınızı tamamlayın
İhracatçı olmak isteyen küçük ve orta ölçekli firmaların öncelikle ‘nereden’ başlayacağını adım adım belirlemekte fayda var. Sırasıyla hangi adımların atılacağını bilmek küçük firmaların işini kolaylaştıracaktır.
İhracat, tanım itibarıyla bir malın yürürlükteki ihracat mevzuatı ile gümrük mevzuatına uygun şekilde Türkiye gümrük bölgesi dışına veya serbest bölgelere çıkarılmasını veyahut mevzuat uyarınca ihracat olarak kabul edilecek sair çıkış ve işlemleri ifade ediyor.
– Vergi numarası sahibi gerçek veya tüzel kişiler, sırasıyla vergi dairesine, ticaret sicil memurluğuna, ticaret odasına ve ihracatçı birliğine kayıt aşamalarından geçtiğinde ihracatçı firma unvanını kazanır.
– İhracat öncesindeki aşamalar fizibilite analizi, dış pazara girişim planlanması ve uygulama olarak 3 başlık altında toplanıyor.
– İhracata konu malda görülen yetersizlik, kamu güvenliği/ahlakı, insan sağlığı, hayvan, bitki ve çevrenin korunması, sanatsal, tarihi ve arkeolojik değer taşıyan metanın korunması amacıyla kısıtlama veya yasaklama getirilenler hariç ürünlerin ihracı serbesttir.
– İhracatçıların, İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliğine onaylatılan gümrük beyannamesi ve ihracata ilişkin diğer belgeler (fatura, menşe şahadetnamesi, ATA karnesi vb.) ile birlikte ihracatın yapılacağı gümrük idaresine başvurmaları gerekiyor.
– İhracat için yapılacak temel işlerden biri ihraç edilecek ürünün ve sektörün belirlenmesi. Firmanın hangi mal veya hizmeti ihraç edeceğini, sektörün gerekliliklerini belirlemesi gerekiyor.
– İhraç edilecek ürünün belirlenmesinden sonra yapılacak işlem hedef pazarın belirlenmesidir. Hedef pazarı belirlerken bu pazarın dinamiklerine dikkat etmek, bu dinamiklere uygun bir strateji oluşturmak gerekiyor.
188 milyar $ aşıldı
2021 yılında dünya ihracatından aldığı payı yüzde 1’in üzerine çıkaran Türkiye, ihracat pazarlarını da çeşitlendiriyor. Bu kapsamda 2022 yılında 250 milyar dolar ihracat hedefine yoğunlaşılırken, ocak-eylül döneminde 188 milyar dolar seviyesi aşıldı. İhracatta kilogram başına birim değerdeki artış da devam ediyor. Birim ihracat değeri geçen yılın eylül ayına göre yüzde 22 artışla 1.62 dolara yükseldi.
14 farklı destek var
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) açıklamalarına göre, ihracatçı firmalara birçok destek imkânı sunuluyor. Bunların başında Ticaret Bakanlığı tarafından verilen 14 farklı destek bulunuyor. Böylece firmalar ihracat yaparken müşteri bulmaktan yurt dışında reklam vermeye, fuarlara katılmaktan müşterileri için uygun kredi bulmaya kadar sayısız destekten faydalanma imkânına sahip oluyor. Destekler ve mevzuatlarla ilgili detayları yarınki sayımızda ele alacağız…
Firmalar için ihracatın getirdiği fırsatlar neler?
İhracat yapan firmalar açısından sağlanan bilgi ve veriler, ‘daha uzun ömürlü’ bir ticari hayatları olduğunu gösteriyor. Küresel ticaret artışına uyum sağlamak, firmalara uzun ömürlü olmanın yanı sıra pek çok katkı getiriyor.
Ticaret Bakanlığı’nın temel hedefleri arasında yer alan ‘ihracatın tabana yayılması’ çalışmaları sonucunda ihracatın firmalara sağlayacağı katkılar şöyle sıralanıyor:
– İhracat, firmaların satış ve kârlarını arttırmaları için en önemli yöntemlerden birisidir. Satışlar arttıkça, firma açısından ‘ölçek ekonomisi’ yakalama şansı doğar; bu ise, firmanın ana amacı olan kârlılık üzerinde olumlu bir etki yaratır.
– İhracat, en sağlıklı finansman araçlarından birisidir. Finansal enstrümanların alabildiğine çeşitlendiği günümüz ekonomisinde, birçok finansman metodu, fayda/maliyet analizi bakımından ihracatın gerisinde kalıyor.
– İhracatın firma nakit akışında da rolü büyük. İç pazarda genellikle vade sistemi ile çalışan ve satıştan hemen sonra nakde ulaşamayan firmalar, ihracat sürecinde, peşin tahsilat yapmış olmasalar bile, akreditif ve benzeri enstrümanlar aracılığı ile hızla nakde çevrilebilir dokümanlara ulaşıyor.
– İhracat, firmaların uluslararasılaşması için önemli bir adım. Firmalar, bu sayede, geleneksel alışkanlıklarının dışına çıkar ve dünya ticaretinin gerekliliklerine uyum sağlarken ‘uluslararasılaşmaya’ başlar. İhracatçı firmalar küresel eğilimleri ve gelişmeleri takip eder hale gelir.
YARIN: İlgili mevzuatlara erişim; ihracatçıya sağlanan destekler