Ebru Sungur- Dijitalleşen dünyada, “Futbol asla sadece futbol değildir” önermesi hızla “her şeyin teorisi” oluyor. Asıl işi yaparken başlangıçta kolaylık amacıyla kullanılan ‘1’ler ve ‘0’lar çoğaldıkça işin boyutu da değişiyor. Ödeme sistemleri şirketi Mastercard mesela, bugün gelirinin üçte birini veri ve servisten elde ediyor. Hatta yakın gelecekte oranın yüzde 50’ye çıkacağı öngörülüyor. Tüketicinin, neredeyse vücudunun bir uzvu haline gelen kartıyla sanal ve gerçek dünyada bıraktığı her iz, bilgiye/veriye dönüşüyor. Bu bilgiyi işlemek de… Buradan sonrasını Mastercard Türkiye ve Azerbaycan Genel Müdürü Avşar Gürdal anlatıyor: “Veri doğru ellerde kullanıldığında gerçekten gelecek yüzyılın inovasyonunu besleme potansiyeline sahip. Mastercard olarak kişisel verileri güvenli, etik ve bireylerin yararına olacak şekilde yönetmeye kararlıyız.”
class=”medyanet-inline-adv”>
Şirket satın alımları
Veriyi yoğun kullandıkları alanlara turizmi örnek veren Avşar Gürdal şöyle devam ediyor: “Danışmanlık ekibimiz turizm iç görü platformumuz aracılığıyla turistlerin profili ve seyahat alışkanlıklarıyla ilgili önemli bulgular ortaya koyuyor. Ortaya çıkan raporlar, tüketicilerin seyahat öncesi araştırmalarından, seyahat noktalarında kalma sürelerine, seyahatleri sırasında edindikleri deneyimlerden, sosyal medya paylaşımlarına, turizm sektörü paydaşlarına kadar birçok önemli analiz sunuyor. Elimizdeki anonim verileri de iş ortaklarımıza, paydaşlarımıza destek olacak şekilde danışmanlık ekibimiz ile değer önerisine dönüştürüyor ve birçok sektöre katkı sağlamayı amaçlıyoruz. Veriyi, bilgiye ve değere dönüştüren en büyük ekibimiz Advisors kadromuz, yani yönetim danışmanlığı ekibimiz.
class=”medyanet-inline-adv”>
Advisors ekibimiz çoğunluğu Türkiye’den neredeyse dünyanın tamamına hizmet eden bir merkez mahiyetinde. Türkiye’de bu kadromuz şu an 100 kişi ve önümüzdeki yıl bu sayının artmaya devam etmesini bekliyoruz.” Gürdal, veri işleme yatırımları konusunda da şu bilgileri veriyor: “Data güvenliği ve siber güvenlik hizmetleri için çeşitli şirket satın alımları yapıyoruz. Örneğin son zamanlarda riskleri öngörme teknolojini sunan RiskRecon, kurum içi güvenlik açıklarını tespit eden CyberQuant, AI tabanlı teknoloji şirketleri olan Brightherion, NuData gibi şirketleri bünyemize katarak bu alanda gelişmeye devam ediyoruz. Veriye ve servise dayalı gelirlerimiz şu anda global ölçekte yüzde 30 seviyesinde iken tüm enerjimizi bu oranı yüzde 50’ye çıkarmak için odaklıyoruz.”
Liyakati önceleyen şirketler şansı oldu
İş hayatına üniversite yıllarında adım atan ve Mastercard’da ise 7 yıllık bir kariyerin ardından iki ülkeden sorumlu bir yönetici konumuna gelen Avşar Gürdal, “Kariyerimle ilgili en büyük şansım liyakati prensip alan ve gelişmeme olanak sağlayan şirketlerde çalışabilmek” diyor. Gürdal şunları söylüyor: “İş hayatınızda ne yaptığınız kadar bunu gören ve sizi destekleyen insanlarla çevrelenmeniz de bir o kadar önemli. Ben Mastercard’da böyle bir kültürün içerisinde geliştim. Bu kültür sizi salt gelişiminiz için geri bildirimlerle besleyen ve sizi her gün öğrenmeye teşvik eden bir yapı. Bu kültürü kurmak da korumak da hayli zor olsa da buna aktif olarak çaba sarfediyoruz. Kariyerimde birçok anlamda benden çok önde olan insanlarla çalışabilmiş olmak da bir başka itici güç. Bir bakıyorsunuz, zaman içerisinde sakinliğine, azmine, enerjisine hayran olduğunuz insanlara benzemeye başlamışsınız. İşte bu insanlarla çalışabilmek, bu insanlarla çevrelenebilmek için özel çaba harcamak kariyerinizle ilgili yapabileceğiniz en iyi şey.”
class=”medyanet-inline-adv”>
1 milyon KOBİ’ye kartlı kredi
Finans sektöründe, geniş kitleleri ilgilendiren gelişmeleri değerlendiren, bu kapsamda dünyada hızla yaygınlaşan açık bankacılık konusunda altyapı geliştirme çalışmaları yürüttüklerini anlatan Gürdal, şunları kaydediyor: “Açık bankacılıkla sistemi uçtan uca kapsayan hizmetler gelişecek. Örneğin müşteriler, farklı bankalardaki hesap bilgilerini anlık olarak tek uygulamada takip edebildikleri finans yönetim araçlarına kavuşacak. Ürün ve servisler, müşteriler için daha keskin bir şekilde özelleştirilebilecek. Ya da bir banka, müşterilerine farklı bankalardaki harcamalarını da dikkate alınarak özel teklifler sunabilecek. Bu sayede de finansal hizmetlerle ilgili farkındalık gelişecek. Müşterinin önemli ihtiyaç ve beklentilerini adresleyen açık bankacılığın, finansal hizmet sağlayıcılarına müşteri deneyimini iyileştirme, yeni gelir kanalları yaratma ve inovasyon alanlarında fırsatlar çıkaracağını ve rekabeti artırarak sektörün ortalama hizmet seviyesini yukarı taşıyacağını söyleyebiliriz.” Son dönemde Kredi Garanti Fonu destekli krediler başta olmak üzere devlet desteklerinin amacına uygun kullanımlarında ‘kart’ önemli bir araç haline geldi. Zira, destek ve kredilerin tanımlandığı kartlarla amaca uygun harcamaların yapılıp yapılmadığı denetlenebiliyor. Avşar Gürdal konuyla ilgili şöyle diyor: “KGF kredilerinin yanı sıra farklı devlet destekli kredilerin de kartlar üzerinden amacına uygun şekilde kullanıma teşvik edildiğini söyleyebiliriz. Kartlara aktarılan kredilerin kullanımına ilişkin tanımlanan sistemsel kısıtlar ile kredilerin amacına ulaştığından emin olunur; alışveriş işlemlerinde tanımlanan sektör kısıtları ve kredinin nakit olarak çekilmesine dair kısıtlar bu amaçla uygulanan en temel sistemsel kontrollerdir. Kart üzerinden kurulan bu yapılarla 1 milyonun üzerinde KOBİ, kartları üzerinden devlet destekli kredilere ulaşıp bu kredileri işleriyle ilgili alanlarda kullanmış durumda.”
class=”medyanet-inline-adv”>
Nakitsiz topluma destek
class=”medyanet-inline-adv”>
Türkiye’de şu an 44 şehirde temassız toplu ulaşım çözümleri sunduklarını belirten Avşar Gürdal, bu girişimlerinin, “nakitsiz toplum yaratma” misyonlarının bir parçası olduğunu şöyle anlatıyor: “Hem yurt içi, hem yurtdışı seyahatlerde toplu ulaşım için o şehrin kartını kullanmak gerekiyor. Mastercard toplu ulaşım çözümleri ismini verdiğimiz bu sistemde belediyelerin ihtiyaçlarını ve alt yapılarını göz önünde tutarak ya Masterpass altyapısı ile kart saklama ve güvenli bakiye aktarımı sağlıyoruz ya QR kod ile ödeme imkânı sağlıyoruz ya da tamamen temassız açık devre kart ile ulaşım sağlıyoruz. Dolayısıyla kullanıcılar bakiye engeline takılmadan, dijital yöntemlerle bakiye yükleyerek veya doğrudan temassız özellikli Mastercard’larını kullanarak toplu ulaşımdan faydalanabiliyor. Mastercard olarak bizim misyonumuz nakitsiz toplumu yaratmak. Nakitsiz toplumu mümkün kılan tüm projelerin destekçisiyiz. Bu gibi çalışmalarda her zaman devlet kurumları, belediyeler bizim önemli paydaşlarımız ve iş ortaklarımız.”