Türkiye’deki toplam girişimlerin yüzde 99,8’ini oluşturan KOBİ’ler dünyaya e-ticaretle entegre oluyor. Kesintisiz hizmetle global pazarlara açılma fırsatı sunan e-ticaret, KOBİ’lere, artan beklentileri ve ihtiyaçları karşısında büyük avantajlar sağlıyor. Peki, KOBİ’leri e-ticarette başarıya taşıyan adımlar neler? Generali Sigorta‘nın KOBİ’lerin e-ticaret entegrasyonunu kolaylaştırmak adına paylaştığı 7 ipucu bu sorunun yanıtını veriyor…
1- KOBİ yöneticileri e-ticaret alanında bilgi sahibi olmalı
Öncelikle KOBİ yöneticilerinin e-ticaret alanında bilgi ve deneyime sahip olması gerekiyor. E-ticaret uzmanları KOBİ yöneticilerinin özellikle; e-ticaret sitesinin kurulması ve sonraki teknik süreçler, tedarik zincirinin yönetimi, müşteri ilişkileri yönetimi, dijital pazarlama ve satış, ürün tedariği ve yönetimi gibi birçok konuda temel düzeyde de olsa bilgi sahibi olmasının önemine dikkat çekiyor.
2- Pazar araştırması yapın
E-ticaret alanında satış yapmak için sektöre ve alana hakim olmak gerekir. Pazar araştırması yaparak; pazar payı, rakipler, ürün ve rekabetin niteliği, müşteri memnuniyeti, müşteri beklentileri, satış performansları ve dağıtım kanalları gibi konularda kritik bilgiler edinebilirsiniz. Bu aynı zamanda önemli ölçüde maliyet ve zaman tasarrufu da sağlar.
3- Pazarlamayı gider kalemi olarak değil gelir kalemi olarak görün
E-ticaret alanında yapılan en yaygın hatalardan biri pazarlamayı geri plana itmektir. Ürettiğiniz ürün ya da sunduğunuz hizmet ne kadar özel de olsa, rakiplerinizden ayrışma ve hedef kitlenize ulaşma noktasında pazarlamaya ihtiyacınız var.
KOBİ’ler e-ticaret özelinde yapılacak pazarlama ve tanıtım çalışmalarını, bir gider kalemi olarak değil gelir kalemi olarak görmeli, mevcut bütçelerinden pazarlama çalışmalarına mutlaka pay ayırmalılar.
4- Profesyonel yardım almak sizi öne çıkarır
E-ticaret, her ne kadar algısal olarak kolay bir iş gibi görünse de arka planda ciddi bir çaba olmalı. Uzmanlar, e-ticaretin yazılım, pazarlama ve dijital pazarlama, reklam yönetimi ve itibar yönetimi gibi farklı disiplinlerden beslenen büyük bir operasyon olduğunun altını çiziyor. Bu noktada yaşanabilecek problemlere karşı profesyonel bir ajanstan hizmet almak sizi bir adım öne çıkaracaktır.
5- Stok yönetimine özen gösterin
E-ticaret alanında sıklıkla stok yönetimiyle ilgili aksaklıklar yaşanıyor. Yanlış stok yönetimi, imajın zedelenmesinden müşteri memnuniyetini azaltmaya kadar uzun vadeli acı sonuçlar doğurabiliyor.
Uzmanlar bu noktada KOBİ’lerin e-ticaret özelinde entegrasyon ve stok yönetim yazılımları kullanması gerektiğini belirtiyor.
6- Müşteri ilişkilerini merkeze koyun
Günümüzde özellikle dijital alanın da getirdiği olanaklar dolayısıyla KOBİ’ler için e-ticaret alanında müşteri ilişkilerinin yönetimi her zamankinden daha zor durumda.
Ürün ya da hizmetinizden memnun olan her müşteri nasıl olumlu referans oluyorsa memnun olmayanların da olumsuz referans vereceğini hesaba katın.
7- Yasal zorunlulukların farkında olun
E-ticaret de tıpkı geleneksel ticaret gibi birtakım vergilerin ve yasal zorunlulukların olduğu bir alan. KOBİ’lerin e-ticarete başlamadan önce bağlı bulunduğu ticaret odalarından yasal zorunluluklarla ilgili bilgi alması gerekiyor. Bunun yanı sıra global pazarlarda e-ihracat yapan KOBİ’lerin satış yaptığı ülkelerin de mevzuatlarını iyice araştırması gerekiyor. Uzmanlar mevcut yasal zorunlulukların yerine getirilmediği takdirde KOBİ’lerin ağır cezalara karşı karşıya kalacağını ifade ediyor.