EBRU SUNGUR – Şirketlerin büyümesindeki en büyük engellerden birinin ‘yetersizlik’ olduğunu herkes bilir. Kimi zaman sermaye, kimi zaman teknoloji, kimi zaman pazar konusundaki ‘yetersizliği’ aşmanın, büyümenin en maliyetsiz yolu da ortaklık kurmaktır. Ama ortaklık, yürütülmesi, kurulmasından çok çok daha meşakkatli bir yöntem olduğundan çoğu işletme sahibi, “Küçük olsun, benim olsun” diyerek kendi yağıyla kavrulmaya çalışır.
class=”medyanet-inline-adv”>
Kilometre taşlarına, gelişimine ortaklıkların damga vurduğu metal işleme şirketi Kaymet’in başarı öyküsü, bu anlamda tüm KOBİ’lere yol gösterici olabilir. Kaymet Grubu Yönetim Kurulu Üyesi ve Genel Müdürü Emin Sönmez anlatıyor:
“1974’te Ahmet Sönmez, Kayseri’de Metin Ticaret adlı 100 metrekarelik dükkanda sac ticaretine başlar, 1977’de bir sac kesim tezgahı alarak işini büyütür. 1989’da kurulan Kayseri Boru Profil ile Metin Ticaret 1999’da birleşir, Kaymet adını alır ve şirket 2 bin metrekarelik modern tesislerine taşınır. 2007’de ihracata başlayan Kaymet, bu tarihten itibaren 5 yıllık bir yatırım sürecine girer. Bu arada 2009’da Metalist ortaklığı ile 700 metrekarelik depo ve uzman satış ekibiyle demir çelik alanındaki geniş yelpazesiyle Marmara bölgesine hizmet vermeye başlar. 2010’da Ringg markasıyla tamamı ihracata yönelik olan kamp ocakları imalatına başlanır. 2012’de Kaymet ortaklığıyla kurulan Ankara merkezli Kentes Yapı firması ile belediyeler için kent aydınlatma ve kent estetik ürünleri üretimine başlar. 2013’te tamamı hassas kesime uygun makine yatırımıyla aylık 1000 ton kapasiteli boru profil kesim merkezi yatırımı yapılır. 2017’de Turkish Home markası ile ranza ve karyola imalatına başlanır. 2020’de yeni bir yatırım hamlesiyle aralarında krom kaplama, boya, kaynaklı imalat, ahşap işleme ve boru-profil lazer kesimin de bulunduğu pek çok prosese sahip olur.”
class=”medyanet-inline-adv”>
Keskin kurallar
Emin Sönmez, ortaklıkla büyümenin doğru formülünü şöyle dile getiriyor:
“Aslında KOBİ’ler ve Anadolu’da büyüme arayışında olan firmalar için en önemli sorunlardan birisi nitelikli insan kaynağına ulaşabilmek. Kayseri’de eğitim alanında önemli gelişmeler olsa da hala Türkiye’nin nitelikli beyinleri daha büyük şehirleri tercih etmekteler. Bu noktada bizler bu değerli beyinleri yönetici ortak olarak yeni fikirlerimizin ve projelerimizin başına getirmek suretiyle büyüme stratejisi belirledik. Bu modeli yönetmenin iki önemli formülü var. Yönetim Kurulu Başkanımız Mehmet Sönmez şunu vurgular: Ortaklıkta yüzde 99 güven diye bir olgu yoktur, yüzde 100 güvenin olmadığı noktada ortaklıktan söz edilemez. İkinci olarak ise her yapımızda üzerinde çalışılmış, ana hatlarıyla keskin ve firmaların özgün yapısına uygun kurallar setimiz var. Şu anda gündemimizde bu kurallar setlerini kurumsal yönetim ilkelerine uygun ortaklık anayasaları haline getirmek var.”
class=”medyanet-inline-adv”>
Rakamlarla Kaymet
– Son 3 yılda satışlarını 2.7 kat artırarak 395 milyon TL’ye ulaştırdı.
– Geçen yıl ilk yarıda 22.3 milyon lira olan grubun net karı bu yılın ilk altı ayında yüzde 123 artışla 49.8 milyon liraya çıktı.
– Bugüne kadar 3 kıtada 40 farklı ülkeye ihracat yaptı.
– Şu anda aktif olarak 18 ülkeye ihracat yapıyor. Bu ülkeler arasında İsveç İspanya, Almanya, Fransa, Fas, ABD bulunuyor.
Karbonsuz üretim hedefi
2022’de GES ile beraber yaklaşık 3 milyon dolarlık yaptıklarını belirten Emin Sönmez, karbonsuz üretim hedefiyle hareket ettiklerini söylüyor. Sönmez şöyle devam ediyor: “Uzun vadede hedefimiz şirketlerin metal işleme konusundaki en büyük partneri olmak. Orta vadede ise şirketin ihracat payının yüzde 50’ye çıkarmayı amaçlıyoruz. Yeni kaplama-kaynak-metal işleme makinaları ile yeni teknolojiyi kullanarak üretim kapasitesi ve üretim kabiliyetini daha da geliştirmeyi planlıyoruz. Bunun yanı sıra insan kaynağına yatırım yapıyoruz.”